Vastuullisuuslupauksemme
Toimintamme lähtökohtana on aina ollut ja tulee aina olemaan lasten paras. Visionamme onkin tehdä lastenvaatealasta entistä vastuullisempi. Koska maapallomme siirtyy perintönä sukupolvelta toiselle, tulisi vaatteidemmekin periytyä lapselta toiselle.
Siksi olemme jo vuodesta 1976 lähtien halunneet valmistaa erittäin laadukkaita vaatteita, joilla on pitkä elinkaari ja sen aikana mahdollisimman monta käyttäjää. Vaatteita, joiden ominaisuudet ja istuvuus kestävät pesua sekä kulutusta. Näin sinun ei asiakkaanamme tarvitse ostaa uusia vaatteita kuin todelliseen tarpeeseen, ja maapallon jo ennestään niukat resurssit säästyvät.
Ja siksi meillä on myös tavoite ”kolme käyttäjää jokaista vaatetta kohden”. Se tarkoittaa, että jokaisen vaatteemme tulisi periytyä ensimmäiseltä käyttäjältä vielä kahden seuraavan lapsen käyttöön – vähintään. Tällä hetkellä 66 %* kaikista ulkovaatteistamme kierrätetään vähintään kolmelle lapselle. Tulevaisuudessa toivomme, että kaikki muutkin vaatteemme tekisivät saman matkan.
Tiesitkö, että suomalaiset ostavat vuodessa vaatteita noin 13 kg, ja että yli puolet ostetuista vaatteista heitetään roskiin? Tähän voimme yhdessä vaikuttaa. Kaikki lähtee siitä, millaisia vaatteita ostetaan – suosi siis laatua sekä designia, joka kestää aikaa, ja hanki vaatteita vain todelliseen tarpeeseen. Hoida vaatteitasi huolellisesti ja korjaa niitä tarvittaessa, sekä kierrätä ne lopulta eteenpäin. Me haluamme olla mukana pidentämässä vaatteidemme käyttöikää – siksi tarjoamme PO.P Repairs -korjauspalvelun sekä opastamme asiakkaitamme tuotehuollossa. Asiakkaanamme voit jo nyt hyödyntää myös verkkokaupastamme löytyvää PO.P Second Hand -osiota, jonka kautta voit myydä tarpeettomiksi käyneet PO.P-vaatteet eteenpäin. Lisäksi lanseerasimme keväällä 2020 kaikissa myymälöissämme uuden Second Hand -palvelun – voit siis jatkossa viedä käytetyt PO.P-ulkovaatteet valitsemaasi myymälään, ja me hoidamme puolestasi niiden myymisen eteenpäin.
Tahtotilamme on myös, että vaatteemme valmistetaan aina mahdollisimman vastuullisesti, mutta kuitenkin niin, ettei tiukoista laatuvaatimuksistamme tarvitse tinkiä. Jo vuonna 1987 mallistomme sisälsi ensimmäiset luomupuuvillaiset vaatteet. Tämän lisäksi vähintään puolet puuvillavaatteistamme on GOTS-sertifioituja, mikä tarkoittaa tiukkoja laatuvaatimuksia koko tuotantoprosessille.
Mutta tämä kaikki ei vielä riitä. Vaateteollisuus on yksi eniten saastuttavista teollisuudenaloista maailmassa, ja suurin haaste tästä näkökulmasta on nimenomaan vaatteiden tuotanto. Nämä haasteet koskevat myös kierrätysmateriaalien sekä GOTS-sertifioidun puuvillan tuotantoa. Me Polarn O. Pyretillä haluamme pystyä parempaan.
Vaatteen valmistaminen vaatii paljon resursseja: raaka-aineita, energiaa ja vettä. Yhteiset resurssimme ovat kuitenkin rajalliset. Tärkeintä mitä ME voimme tehdä – osana vaateteollisuutta – on yksinkertaisesti valmistaa vähemmän vaatteita. Viime vuosina vaateteollisuuden tahti on kiihtynyt ja uutuuksia on tuotu myyntiin nopealla syklillä. Tämä on johtanut ylituotantoon sekä siihen, että laajoilla alennusmyyntikampanjoilla yritetään jatkuvasti päästä eroon tuotteista, jotka eivät enää ole ajankohtaisia tai joille ei yksinkertaisesti ole tilaa myymälöissä. Myös Polarn O. Pyretillä merkittävä osa tuotteista myydään sesonkiale-kampanjoiden aikana. Olemme siis epäilemättä osa ongelmaa ja edistämme toiminnallamme epätervettä kulutuskäyttäytymistä, joka ei ole linjassa perusarvojemme kanssa. Tähän haluamme tehdä muutoksen!
Me Polarn O. Pyretillä olemme pienentäneet valmistamiemme uutuuksien määrää. Tämä tarkoittaa, että uusien mallien määrä pienenee, mutta samaan aikaan lanseeraamamme uutuudet pysyvät valikoimassamme pidempään. Keskitymme nyt tuottamaan enemmän rakastettuja klassikoitamme. Näin valmistamme vain vaatteita, joille on kysyntää ja vähennämme alennusmyyntiin menevien vaatteiden määrää. Tavoitteenamme oli puolittaa alennuksilla sesongin lopussa myytävien vaatteiden määrä vuoden 2020 loppuun mennessä, ja tämän tavoitteen saavutimme.
Haluamme olla osa ratkaisua ja toivomme, että myös sinä haluat samaa!
CHOOSE QUALITY – MAKE IT LAST – PASS IT FORWARD
*Polarn O. Pyretin asiakastutkimus 2022.